zondag 28 juli 2019

Gehoord en gezien worden/gespannen en ontspannen

Gehoord en gezien worden. 💛

Laatst vroeg ik via stories of er interesse was in een post over ontspannen en vertragen. Die was er. Lees er in deze blog over en wat het te maken heeft met gehoord en gezien worden.

Er zijn verschillende manieren om te ontspannen. We kunnen ademhalingsoefeningen doen. Via YouTube zijn daar filmpjes over te vinden. Het is onderzocht wat een snelle, oppervlakkige ademhaling doet in ons lijf. Dat is niet waar ik het hier over wil hebben, al is het handig om eens je ademhaling te checken.

Als ik aan gespannen zijn denk, denk ik aan alert zijn of geïrriteerd. Als moedervan kleine kinderen was ik voortdurend alert. Ik had soms het idee  een politieagent te zijn. 'kijk uit, niet zo schreeuwen, jongens wat is dit nou?'
Er waren dagen die 's ochtends zo al begonnen en ontspannen zijn ver te zoeken was. Wat maakt dat we reageren zoals we reageren? Achter elk gedrag van ons zit een behoefte en een gevoel er bij. Daar inzicht in te hebben geeft mij helderheid, ik begrijp mezelf dan. Dat geeft mij rust en de gelegenheid om te kiezen er iets aan te veranderen of niet.

Concreet: ben je gespannen, geïrriteerd? Neem even een paar minuten voor jezelf waarin je eerst dat gevoel toe laat. Je mag gespannen zijn. Laat je oordelen, gedachten ook toe. Probeer eens of dat lukt zonder daar een oordeel over te hebben. Lukt dat niet, ook prima.
Je kunt bij de lijst met behoeften kijken (ik postte die 3 juli) welke behoefte je hebt, die niet wordt ingevuld, waardoor je gespannen of geïrriteerd bent. Wat doet het met je om dat te weten? Weet je een strategie/manier om die behoefte in te vullen? Soms is dat lastig omdat we in onze eigen patroon zitten en kan het bespreken met een ander handig zijn. Ik kan me nog herinneren toen we 4 kleine kinderen hadden, ik een enorme behoefte had aan rust. In mijn hoofd zat één idee, een week op vakantie zonder de kinderen. Dat leek me een oplossing om rust te krijgen. Dat ging echter op dat moment niet en in gedachten liep ik tegen een muur. Ik heb rust nodig en ik kan niet een week weg. Die gedachte bleef in een kringetje ronddraaien en frustrerende mij. Toen ik het met iemand besprak, hoorde ik andere mogelijkheden, die bij mij niet op waren gekomen. O.a. om zelf een paar keer een nachtje weg te gaan. Bijvoorbeeld één keer per maand.

Stilstaan bij wat ik voel en wat ik nodig heb, zorgt ervoor dat ik mezelf hoor en zie. Deze post over gespannen/ontspannen is niet iets van probleem/oplossing. Bij de vorige post schreef ik #gehoordengezienworden
#datwiliedermens
Het is mijn wens dat ieder mens zichzelf hoort en ziet. Voor mij is dat iets wat te maken heeft met de ander liefhebben als jezelf.
Hoe is dat bij jou? Zie en hoor jij jezelf? Luister jij naar wat je nodig hebt? Dan bedoel ik niet of jij jezelf geeft wat je nodig hebt. Ik heb het idee dat het niet iets is wat voor iedereen gewoon is.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal over jezelf horen en zien in je gevoel en behoefte. (hoe) Doe jij dat? Laat je het me weten in een reactie of dm? 💛
#durfjeopentezijn?
#veranderdewereldbeginbijjezelf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten