vrijdag 10 januari 2020

Zelf bepalen

Het gesprek met Boaz had een vervolg.

's Avonds is het om 7 uur bedtijd voor hem. Dat gaat niet heel makkelijk. Hij wil niet naar bed, niet uitkleden, nog spelen, nog iets eten etc. Deze avond zei ik om 10 voor half 7: jij wilt graag ook bepalen hè, hoe laat zou jij naar bed willen?
Hij: ja! Even kijken... (keek naar de klok) als de grote wijzer bovenaan staat. Dat duurt nog heel lang hè?
Ik: okeej, ja dan kun je nog een poos spelen. (wanneer de grote wijzer bovenaan staat, is het 7 uur☺️)

Ik dacht, van te voren wil ik graag dat hij zich uitkleed en tanden heeft gepoetst, zodat het niet veel later dan 7 uur is voordat hij er in ligt.

Ik: eej, voor die tijd is uitkleden en tanden poetsen nog nodig, wanneer ga je dat doen?
Hij (kijkt opnieuw naar de klok) : als de grote wijzer op de 11 staat.
Ik: prima!

Een paar minuten later gebeurt er iets waardoor hij onder de douche moet. Hij zegt in bad te willen. Terwijl hij in bad zit vraag ik hem hoe lang hij er in wil blijven en of hij nog het filmpje verder wil kijken. Hij wil lang in bad blijven en het filmpje kijken.

Hij: mam, kan dat hier in de badkamer? Dan zet je jouw telefoon hier neer.
Ik: Dat wil ik niet, een scherm in de badkamer. Als je een filmpje verder wilt kijken dan kun je niet lang in bad blijven.
Hij: okee, dan kom ik er uit.

Als hij afgedroogd is en z'n ondergoed aan heeft loopt hij naar de woonkamer, ziet de klok, die inmiddels bijna 10 over half 8 aangeeft. Hij begint te huilen en schreeuwt: nouououw, hij is verder gegaan!!
Ik: ja, de tijd gaat door als je in bad gaat. Ben je bang dat je geen tijd genoeg hebt om je filmpje te kijken?
Hij stopt met huilen en zegt: ja
Ik: je had gezegd als de grote wijzer op de 11 staat, je zou gaan uitkleden, dat hoeft niet meer, dus je hebt extra tijd.
Hij was gerustgesteld en ging z'n filmje kijken.

Om 7 uur ging hij naar bed. Daarna ging ik weg. Zijn vader kwam ondertussen thuis uit z'n werk. Hij vertelde mij later dat Boaz even uit bed was gekomen en heel blij had gezegd: 'pap, ik mocht zelf bepalen hoe laat ik naar bed ging! 😃.

Vanochtend voordat we naar school gingen, hadden we een half uur om te wassen, aan te, kleden en te eten. We werkten samen. Ineens hoor ik hem zeggen: 'samenwerken is fijn hè mam? Dan ben je sneller klaar.'

Vanmiddag zag hij m'n zus en zei: ik mocht gisteren zelf bepalen hoe laat ik naar bed ging!

Love you kleuter! 💛

Geen opmerkingen:

Een reactie posten